1399/03/07

مسائل و مشکلات خرید لوازم یدکی خودروهای خارجی

در مورد حضور اولین خودرو در ایران نمی‌توان به طور شفاف و دقیق صحبت کرد اما طبق شواهد و مستنداتی که از دوره‌ی قاجار باقی مانده، اولین بار مظفرالدین شاه در سال 1279 دو اتوموبیل را همراه با شوفرهایش از فرانسه خریداری کرد و به ایران آورد. مردم در اولین برخورد با این دستاورد جدید بشر به آن «کالسکه‌ی آتشی» می‌گفتند. در سال‌های ابتدایی ورود خودرو حق انحصاری واردات آن به دربار تعلق داشت و به مرور زمان مرفهین جامعه هم توانستند با واردات خودرو صاحب این ارابه‌ی آتشین شوند . رفته رفته خیابان‌ها آسفالت شد و سیستم حمل و نقل در شهر تهران با قوانین خاص خود به وجود آمد. بنابراین می‌توان گفت ظهور خودرو در ایران و شناخت این وسیله‌ی نقلیه با واردات آن همراه بوده است. ورود خودروهای خارجی مردم را با تکنولوژی جدید حمل و نقل آشنا کرد و به مرور زمان و پیشرفته‌تر شدن این صنعت و خودروهای لوکس با امکانات ویژه و منحصر به فرد به ایران وارد شدند تا جایی که صنعت خودروسازی در ابتدا با رویکرد مونتاژ و سپس با هدف تولید جایگاه خود را پیدا نمود و امروز نیز در کنار خودروهای تولید داخل، همچنان واردات  خودروهای خارجی رونق دارد.
 طبیعتاً هر خودرویی پس از مدتی نیاز به تعمیر و تعویض لوازم یدکی و قطعات پیدا می‌کند که این فرآیند در کشورهایی که واردات آنها محدود بوده و در شرایط تحریم به سر می‌برند مسائل و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. در این مقاله در نظر داریم به مسائل و مشکلات خرید و تامین لوازم یدکی خودروهای خارجی بپردازیم.
تقلب در قطعات پر مصرف 
یکی از مشکلات اساسی در ارتباط با خودروهای خارجی به ویژه خودروهای چینی تقلبی بودن قطعات پرمصرف مانند واشرسرسیلندر، لنت و دیسک و صفحه است. به دلیل گستردگی و فراوانی استفاده از این قطعات تقاضا برای خرید آنها همیشه بالا بوده و هست. در چنین شرایطی برخی افراد سودجو تلاش می‌کنند قطعات تقلبی را به بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی وارد کنند که استفاده از آنها علاوه بر صدماتی که به خودرو وارد می‌کند می‌تواند جان راننده و دیگر سرنشینان را به خطر بیندازد و طول عمر کوتاهی هم داشته باشد. راهکار مناسب برای جلوگیری از این اتفاق و پیشگیری از استفاده‌ی کالای تقلبی و ضررها و عواقب پس از آن، خرید لوازم یدکی از نمایندگی‌های معتبر و فروشگاه‌های اصلی است. راهکار دیگر استفاده از لوازم یدکی تولید داخل است که با سطح کیفی بالا و استانداردهای لازم تولید شده و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای جایگزینی قطعات و لوازم یدکی خودروهای خارجی باشد. اتحادیه‌های لوازم یدکی اغلب بر کالاهای وارداتی نظارت دارند که جنس با کیفیت و اصل به مشتریان تحویل داده شود اما گاهی برخی از متخلفان از راه‌های دیگر کالای تقلبی خود را به بازار وارد می‌کنند و به دلیل تشابه بالایی که این لوازم یدکی با کالاهای اصل دارند، تشخیص و تمییز آنها برای مشتریان و گاهی برای فروشندگان ممکن نیست. 
تعمیرگاه‌های تخصصی خودروهای خارجی 
یکی دیگر از مشکلات پیش روی دارندگان خودروهای خارجی، محدودیت و عدم تخصص برخی تعمیرگاه‌ها برای تعمیر قطعات این خودروهاست. خودروهای خارجی با امکانات و تکنولوژی‌های مدرن وارد ایران می‌شوند بنابراین باید دانش تخصصی تعمیر این خودروها هم در بین تعمیرکاران به‌روز شده و آموزش داده شود. در چنین شرایطی تعمیرگاه‌های تخصصی و معتبر، بهترین گزینه برای تعمیر خودرو و تعویض لوازم یدکی خودروهای خارجی هستند. چون با جزئیات و اصول خودروهای خارجی آشنا بوده و کالای مناسب و اصل را در این زمینه به خوبی می‌شناسند بنابراین اولین پیشنهاد برای تعمیر خودروهای خارجی، مراجعه به تعمیرگاه‌های تخصصی هر برندی‌ است که توسط نمایندگی‌های آن برند اعلام می‌شود. 
بی‌ثباتی در قیمت لوازم یدکی
دارندگان خودورهای خارجی همواره با مسئله‌ی بی‌ثباتی در قیمت لوازم یدکی خودروهای خارجی مواجه هستند. چرا که این محصولات اغلب وارداتی بوده و با توجه به عدم ثبات بازار و ارز، قیمت لوازم یدکی خارجی هم متغیر بوده و خریداران را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. کشور ما در دوران سخت ترین تحریم های ظالمانه آمریکا به سر می‌برد و ورود برخی کالاها مانند لوازم یدکی خودروهای خارجی با مشکلات عدیده‌ای همراه است. راهکاری که در این زمینه می‌تواند پاسخگو باشد، خرید از نمایندگی‌ها و مراکز تجاری معتبر است چرا که خرید لوازم یدکی از فروشگاه‌های معتبر تا حدودی خیال خریداران را از ثبات قیمت و نظارت بر بازار راحت می‌کند.
 
با وجود تمامی مشکلات و مسائلی که از آنها نام برده شد، خرید از مراکز مطمئن راهکاری منطقی و بهینه برای دارندگان خودروهای خارجی است. مرکز تجاری سپهر به عنوان افق نوین بازار لوازم یدکی خودرو یکی از مراجع معتبر برای خرید لوازم یدکی به ویژه خودروهای خارجی‌ست. حضور برندهای برتر خودروسازی در این مرکز نکته‌ی مهمی‌ست که اعتبار و اطمینان خاطر ناشی از خرید از این مجموعه را ثابت می‌کند. در حال حاضر برندهای معتبری چون پژو، رنو، کیا، بنز، بی‌ام‌و، پورش، نیسان، هیوندای، آئودی، لکسوس و مزدا و همچنین همه برندهای چینی در این مرکز تجاری حضور دارند و با ارائه لوازم یدکی اصل، دغدغه‌ و نگرانی دارندگان خودروهای خارجی را مرتفع می‌سازند. 
 

نظرات کاربران