1400/03/06

۱۵ نکته برای رانندگان تازه‌کار

در این بخش ۱۵ ترفند کاربردی برای نگهداری از خودرو را می‌خوانید. این ترفندها حاصل تجربه‌ی رانندگانی است که سال‌های سال شغلشان رانندگی بوده یا مدت زمان زیادی را در جاده‌ها گذرانده‌اند. اگر یک راننده‌ی تازه‌کار هستید آن‌ها را خوب به خاطر بسپارید تا بتوانید در زمان مناسب استفاده کنید.

۱. اگر همراه با کودکان به سفر می‌روید یک کیف کوچک به پشت صندلی راننده وصل کنید تا بتوانید وسایل لازم و ضروری، مثل پوشک یا ظرف خوراکی کودک، را در آن قرار دهید. با این کار دیگر نیاز به صرف زمان زیاد برای پیدا کردن وسایل در کیف نیست.

۲. برای اینکه خودرو را به سرعت خنک کنید یکی از شیشه‌های جلو را کاملا باز کرده و سپس کاپوت را چندین بار باز و بسته کنید. با این کار هوای گرم از ماشین خارج می‌شود.

۳. برای از بین بردن خراش‌های ریز که روی بدنه‌ی خودرو افتاده است از برق ناخن استفاده کنید. چند لایه‌ی برق ناخن را روی روی خراشیدگی بزنید تا آن را پوشش دهد. همچنین اگر شیشه‌ی ماشینتان ترک‌های ریز دارد با زدن چند لایه برق ناخن روی آن، از بزرگ‌تر شدن ترک‌ها جلوگیری کنید.

۴. اگر نگران هستید که مکانیک شما را فریب دهد و مشکلات خودرو را بیشتر از آنچه هست بیان کند، از آن‌ها چند سؤال درباره‌ی قسمت‌هایی از خودرو که می‌دانید درست کار می‌کند بپرسید. اگر برای آن‌ها هم اعلام مشکل کرد و گفت نیاز به تعمیر دارد، حتما در حال فریب دادن شما است!

چکاپ خودرو

۵. برای جدا کردن برچسب‌های روی شیشه یک تکه روزنامه را در آب گرم خیس کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی برچسب قرار دهید. با این کار برچسب به‌راحتی جدا می‌شود.

۶. اگر قفل خودرو یخ زده بود می‌توانید روی آن ژل ضد باکتری مخصوص دست بزنید. کمی ژل را روی انگشت‌تان بزنید و روی قفل بکشید. بعد از چند دقیقه ژل‌ها را از همه جای قفل غیر از سوراخ کلید پاک کنید. این ماده حاوی الکل است و کمک می‌کند که یخ‌ها سریع‌تر آب شوند. اگر میزان یخ‌زدگی زیاد بود کلید را هم آغشته به ژل کنید و سپس قفل را با آن باز کنید.

۷. یک دسته دستمال کاغذی را در یک لیوان قهوه قرار داده، یکی از آن‌ها را از سوراخ روی آن بیرون کشیده و لیوان را در محل مخصوص لیوان در ماشینتان قرار دهید. با این کار دستمال کاغذی همیشه در دسترس‌تان است اما نگران افتادن جعبه‌ی آن نخواهید بود.

۸. اگر پایه‌ی نگهدارنده‌ی موبایل ندارید، با کمک یک کش لاستیکی ساده آن را به دریچه‌ی تهویه هوای خودرو وصل کنید.

۹. یک سطل زباله‌ی در دار کوچک یا یک جعبه‌ی کوچک را در خودرو قرار دهید و همه‌ی زباله‌ها را در آن بریزید. با این کار فضای داخلی خودرو همیشه تمیز می‌ماند.

۱۰. اگر به‌تازگی گواهینامه گرفته‌اید، هنوز با ابعاد خودرو آشنا نیستید و قرار دادن خودرو در پارکینگ خانه برایتان سخت است، یک توپ تنیس یا یک اسباب بازی با رنگ روشن را از سقف و در محلی که باید خودرو متوقف شود آویزان کنید. این کار به شما کمک می‌کند خودرو را بدون برخورد با دیوار یا ماشین‌های دیگر پارک کنید.

۱۱. بهترین راه برای تمیز کردن چراغ‌های جلوی خودرو استفاده از خمیردندان است. کمی خمیردندان را با کمک یک مسواک قدیمی یا یک پارچه روی چراغ بکشید و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

۱۲. برای تمیز کردن قسمت‌هایی از خودرو، مثل فضا بین دریچه‌ی تهویه‌ی هوا، که دسترسی به آن‌ها سخت است می‌توانید یک تکه اسفنج را به یک مداد ببندید و با کمک آن قسمت‌های دور از دسترس را تمیز کنید.

۱۳. برای محافظت از چشم‌هایتان در برابر آفتاب از ترفند خلبان‌ها استفاده کنید. یک ورق پلاستیکی نازک و دودی رنگ، مثل طلق‌هایی که برای جلد جزوات استفاده می‌شود، را روی شیشه بچسبانید. به دلیل وجود الکتریسیته‌ی ساکن طلق به‌راحتی به شیشه می‌چسبد و جلوی نور شدید آفتاب را می‌گیرد. فیلم‌های رنگی که درگلخانه‌ها استفاده می‌شوند هم برای این کار مناسب هستند،‌ فقط برای متصل کردن آن‌ها به شیشه باید از نوار چسب استفاده کنید.

۱۴. اگر پارکینگ شما کوچک است احتمال دارد در زمان پارک کردن خودرو، روی درها خراش ایجاد شود. برای جلوگیری از این اتفاق یک نوار فوم را به امتداد دیوار وصل کنید. با این کار با خیال آسوده می‌توانید خودرو را پارک کرده و نگران ایجاد خراش‌های احتمالی نباشید.

۱۵. همیشه یک کیت زندگی در خودرو خود داشته باشید. حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است همین پیش‌بینی ساده بتواند جان شما را نجات دهد. در کیت زندگی می‌توانید یک موبایل قدیمی، یک باتری موبایل اضافه، آب، غذای فاسد نشدنی، پتو، لباس گرم و کیف کمک‌های اولیه قرار دهید.

سخن آخر

چکاپ تابستانی خودرو و آماده کردن آن برای فصل گرما به اندازه‌ی چکاپ خودرو برای فصل سرما مهم است. با بررسی کولر و سیستم تهویه هوای خودرو می‌توانید رانندگی را برای خودتان دلچسب کنید. همچنین بررسی‌های فنی از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری می‌کند. اگر فکر می‌کنید انجام همه‌ی این کارها مشکل است می‌توانید خودرو را به یک مرکز تخصصی بسپارید تا همه چیز را، از مایع شیشه شور تا روغن فرمان و سنسورهای الکترونیکی داخل خودرو، برایتان بررسی کنند. در این مطلب چک‌لیستی از کارهای لازم برای آماده کردن خودرو در اختیارتان قرار دادیم. همچنین ترفندهایی مخصوص رانندگان تازه‌کار را هم می‌توانید در این مطلب بخوانید و با استفاده از آن‌ها، از رانندگی و سفر لذت بیشتری ببرید.

منبع: دیجیکالا مگ

نظرات کاربران