1398/11/29

لوازم یدکی فرعی، استوک، فیک و تقلبی (راه‌های تشخیص کالای اصل و تقلبی)

لوازم یدکی برای هر خودرو، مانند اعضای بدن برای انسان هستند. قطعات کمک می‌کنند تا عملکرد یک مجموعه منظم و درست پیش رود و خودرو بدون هیچ مشکلی در حرکت باشد. در چنین شرایطی علاوه بر اهمیت بالای هر قطعه و عملکرد درست آن، اصل بودن قطعه هم از اهمیت بالایی برخودار است. یکی از دغدغه‌های عمده در کشور ایران، مشکلات دسترسی به لوازم یدکی اصل برای خودروهای خارجی و داخلی است. چالشی که اکثر دارندگان خودروهای سبک با آن مواجهند. بازار لوازم یدکی، بازار گسترده‌ای است و این گستردگی گاهی باعث سردرگمی مشتریان می‌شود. اهمیت استفاده از قطعات اصلی در حین تعمیر خودرو بر هیچکس پوشیده نیست به همین خاطر این سوالات در ذهن ایجاد می‌شوند که برای انتخاب یک قطعه‌ی اصل چه کاری باید انجام دهید؟ چطور لوازم یدکی اصل را از تقلبی تشخیص دهید؟ لوازم یدکی تقلبی چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات در این مقاله با ما همراه باشید.
اگر شما یک وسیله نقلیه داشته باشید به احتمال زیاد برای خودرویتان مشکلی به وجود آمده و یا در حین تعویض قطعه، با این نگرانی روبه‌رو شده‌اید که اگر قطعه‌ی مورد استفاده تقلبی باشد چه کنید؟ راه‌هایی وجود دارد که شما به عنوان صاحب خودرو و یا تعمیرکار می‌توانید قطعه اصلی و تقلبی را از هم تشخیص دهید.
 
1ـ به بسته‌بندی آن دقت کنید.
بسته‌بندی اولین راهنمای شماست. امکان دارد کالای تقلبی فقط با یک غلط املایی به فروش برسد و ظاهر و لوگوی آن کاملا شبیه به بسته‌بندی اصل باشد. اکثراً متقلبان یک حرف را در نام برند جا به جا می‌کنند و با سواستفاده از ناآگاهی خریدار، محصول تقلبی را به جای محصول اصل می‌فروشند. در هنگام خرید به تمامی اجزای بسته‌بندی لوازم یدکی دقت کنید. یک نکته‌ی دیگر، رنگ بسته‌بندی است. اکثراً رنگ بسته‌بندی تقلبی کمرنگ‌تر یا تیره‌تر از بسته‌بندی اصلی‌ست و استحکام و مرغوبیت کافی را ندارد.
 
 
2ـ کشور سازنده مهم است.
در شرایط نابه‌سامان اقتصادی و عدم نظارت بر بازار امکان دارد کالاهای تقلبی به راحتی وارد بازار لوازم یدکی شوند. برای شناسایی این قطعات راه‌هایی وجود دارد. یکی از راهکارهای پیش روی شما، توجه به کشور سازنده است. لوازم یدکی اصل باید در کشور سازنده‌ی خودرو و یا کشورهای تحت نظر آن کمپانی تولید و صادر شود. در بعضی از موارد، بسته‌بندی قطعات با دقت بالایی کپی شده و حتی تشخیص آن برای فروشنده لوازم یدکی هم مشکل است. در چنین شرایطی یک راه دیگر وجود دارد و آن توجه به واردکننده‌ی کالاست. واردکننده‌ی لوازم یدکی می‌داند کالا را از کشور معتبر خریده است یا کشورهایی که لوازم یدکی فیک و تقلبی تولید می‌کنند. با خرید از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و معتبر، این مشکل هم حل خواهد شد.
 
 
3ـ اجزای قطعات باید متقارن باشند.
لوازم یدکی تقلبی اکثراً در مدت زمان کم، با مواد اولیه‌ی بی‌کیفیت تولید می‌شوند به همین خاطر دقت و کیفیت قطعات اصلی را ندارند. یک ویژگی ثابت در لوازم یدکی تقلبی، عدم تقارن در اجزای قطعه است که اصل نبودن آن قطعه را مشخص می‌کند. در برخی از قطعات، کیفیت مواد اولیه هم مناسب است اما به دلیل بالا بودن سرعت ساخت، قطعه استانداردهای لازم را ندارد.
 
 
4ـ کد شناسایی و مارک شرکت سازنده را چک کنید.
در برخی از خودروها، لوازم یدکی باید متناسب با شماره سریال خودرو خریداری شود. این موضوع راهنمای خوبی برای تشخیص قطعات اصلی از تقلبی است. اگر شما دارنده‌ی خودروهای خارجی مانند بنز یا بی‌ام‌و هستید، باید لوازم یدکی مناسب را بر اساس شماره‌ی شاسی و با ارائه‌ی مدل و سال ساخت، تهیه کنید.
 
 
5ـ قیمت نامتعادل: احتمال خرید لوازم یدکی تقلبی
به احتمال زیاد شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: «هیچ ارزانی بی حکمت نیست» پس نباید از خرید لوازم یدکی با قیمتی پائین‌تر از نرخ بازار خوشحال باشید. در این وضعیت عدم تعادل در بازار ارز و دلار، قیمت لوازم یدکی هم ثبات ندارد. بنابراین برای خرید یک قطعه، ابتدا قیمت رایج در بازار لوازم یدکی را استعلام کنید و به دست آورید. اگر قطعه‌ای با قیمت پائین‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسد، احتمال تقلبی بودن آن بسیار زیاد است و بهتر است از خریدن آن اجتناب کنید. همچنین خرید لوازم یدکی از فروشگاه‌های معتبر هم نکته‌ی مهمی برای جلوگیری از خرید لوازم تقلبی است.
 
 
6ـ از بورس لوازم یدکی خرید کنید.
هر کالایی بورسی دارد و لوازم یدکی هم از این قاعده مستثنی نیست. شما در هر شهری می‌توانید بورس لوازم یدکی را شناسایی و کالای اصل را از آن منطقه خریداری کنید. اکثرا مناطقی که بورس یک کالا هستند، تحت نظارت صنف قرار می‌گیرند و وقتی نظارت بالا باشد، امکان خرید و فروش کالای تقلبی هم کاهش می‌یابد. یک نکته‌ی دیگر در مورد خرید از بورس لوازم یدکی، بالا بودن رقابت در این فضاست. حضور برندهای معتبر لوازم یدکی خودرو در یک منطقه و تنوع لوازم یدکی در فروشگاه‌ها باعث می‌شود دست شما برای خرید بازتر باشد.
در تهران بورس لوازم یدکی خودرو در خیابان چراغ برق (امیرکبیر) قرار دارد. این خیابان از گذشته مرکزی برای خرید لوازم یدکی خودرو بوده است. تنوع بالا و حضور برندهای مختلف خودروسازی به شما کمک می‌کند کالای مورد نظر خود را سریع‌تر و با اطمینان خاطر بالاتری خریداری کنید. مرکز تجاری سپهر نیز یکی از مراکز فروش لوازم یدکی اصل و معتبر در خیابان چراغ برق تهران است.
 
 
راه‌کارهایی که در این مقاله گفته شد به شما در خرید لوازم یدکی اصل کمک می‌کند. خرید کالای تقلبی، هم برای خودرو و هم برای سرنشینان خودرو ایجاد خطر می‌کند پس اصل بودن لوازم یدکی اهمیت بالایی دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که استفاده از قطعه‌ی تقلبی تا چه حد برای خودرو ضرر دارد بنابراین باید با نهایت دقت، قطعه‌ی یدکی مورد نظرتان را انتخاب کنید اما بیشتر از خودرو، جان سرنشینان اهمیت دارد. قطعاتی مانند لنت و لوازم جانبی ترمز، کیسه هوا و لوازم یدکی سوخت‌رسانی، مستقیماً با جان سرنشینان ارتباط دارند و انتخاب قطعه‌ی تقلبی می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد. در هنگام تعویض به قطعه‌ی استفاده شده توسط تعمیرکار دقت کنید تا با رعایت نکاتی که گفته شد، از اصل بودن آن مطمئن شوید.
 

نظرات کاربران