1398/11/28

قدمت بازار چراغ برق

در گذشته مردم برای تعمیر چراغ‌های نفت‌سوز و پیه‌سوز خود به خیابانی در نزدیکی باغ اندرونی (ناصرخسرو) می‌رفتند. این خیابان به وسیله‌ی فانوس‌های گازی متصل به لوله‌های گاز باغ اندرونی شاه روشن بود. به همین دلیل رفته رفته این خیابان به خیابان چراغ گاز معروف شد تا اینکه حاج حسین امین الضرب، تاجر و سرمایه‌دار اصفهانی در سفرش به روسیه نخستین کارخانه برق را به مبلغ 500 تومان خریداری کرد و در ابتدای خیابان چراغ گاز راه‌اندازی نمود. با ورود برق به تهران خیابان چراغ برق رفته رفته شهرت یافت و به یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های تهران معروف شد. 
 
خیابان چراغ برق که چندین سال است به نام امیرکبیر شناخته می‌شود یکی از خیابان‌های قدیمی و مرکز اصلی لوازم یدکی خودرو است. خیابانی که چهره‌ی آن را ترکیبی از بافت قدیمی و معماری مدرن تشکیل داده و مغازه‌ها و پاساژهای لوازم یدکی خودرو را در خود جا داده است. این خیابان از سه‌راه امین حضور شروع شده و تا میدان امام خمینی (ره) (توپخانه) ادامه دارد و به لحاظ سهولت در دسترسی یکی از خیابان‌های مناسب تهران است که از سه طرف به ایستگاه‌های متروی سعدی در خط شماره یک متروی تهران و ایستگاه متروی ملت در خط شماره دو و ایستگاه متروی امام خمینی (ره) در خط یک متروی تهران دسترسی دارد.
 
از چه زمانی این خیابان به بورس لوازم یدکی خودرو تبدیل شد؟ 
پس از رونق گرفتن صنعت خودرو در جهان و ورود آن به ایران و عمومی شدن استفاده از خودرو، نیاز به لوازم یدکی و جانبی آن هم مورد توجه قرار گرفت و کمپانی "فورد" در دوره‌ی قاجار به عنوان اولین کمپانی، فروشگاه لوازم یدکی خود را در این خیابان بنا کرد. پس از آن دیگر نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو هم در کنار آن شکل گرفتند و بازار لوازم یدکی خودرو در خیابان چراغ برق و یا همان خیابان امیرکبیر امروزی ایجاد شد. در سال‌های گذشته و به مرور زمان این خیابان به بورس لوازم و قطعات یدکی خودرو تبدیل شده و هر کسی که به خرید لوازم یدکی نیاز داشته باشد می‌داند که قطعه مورد نظرش بدون شک در خیابان چراغ برق و در یکی از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها پیدا می‌شود. عرضه و فروش لوازم یدکی در این محدوده فقط شامل لوازم و قطعات نو نمی‌شود و بازارهای قطعات و لوازم یدکی استوک هم در همین خیابان مشاهده می‌گردد. علاوه بر لوازم یدکی و رینگ و لاستیک، فروشگاه‌های تزئینات خودرو هم سهمی از این بازار را به خود اختصاص داده‌اند و افرادی که تمایل دارند خودرو خود را اسپورت کنند به این خیابان و فروشگاه‌های آن مراجعه می‌کنند. علاوه بر بورس لوازم یدکی، دسترسی مناسب و گستردگی فروشگاه‌ها در این خیابان، قیمت مناسب و تنوع اجناس و محصولات هم از ویژگی‌های منحصر به فرد این خیابان و مغازه‌های آن است.
 
مرکز تجاری سپهر، افق نوین بازار لوازم یدکی خودرو
همانطور که گفته شد هر کالایی بازار و بورس خود را دارد و بورس لوازم یدکی خودرو در شهر تهران، خیابان قدیمی چراغ برق است. در طی سال‌های گذشته این خیابان تغییرات زیادی کرده و به مرور زمان تبدیل به مکانی به‌روز و مدرن گردیده است. در همین راستا شرکت توسعه اقتصادی سپهر با هدف ایجاد یک مرکز تجاری ایمن و بزرگ برای فروشندگان لوازم یدکی خودرو طی سال های 95 تا 97 گذشته اقدام به ساخت مرکز تجاری سپهر نموده است. این مرکز تجاری با 11000 مترمربع زیربنا و نه طبقه در منطقه 12 تهران احداث شده و به عنوان ایمن‌ترین مرکز تجاری با محوریت لوازم یدکی خودرو شناخته می شود. مدرن بودن و ایمنی مرکز تجاری سپهر نمایانگر هدف بزرگ این مجتمع است که با شعار افق نوین بازار لوازم یدکی خودرو آغاز به کار نموده است.
 
ضرورت ایجاد یک مجتمع جدید برای لوازم یدکی خودرو
مرکز تجاری سپهر چرا ایجاد شده است؟ این مرکز تخصصی به این منظور ایجاد شده است که فروشندگان و نمایندگی‌های بزرگ و شناخته شده‌ی لوازم یدکی خودرو به صورت متمرکز و در یک سطح از کلاس جهانی در کنار یکدیگر قرار گیرند و ضمن حفظ رقابت، خدمات خود را در یک بازار یکپارچه و مناسب ارائه دهند. ساخت مرکز تجاری سپهر هم به بهتر شناخته شدن بازار لوازم یدکی خودرو کمک کرده و هم اینکه فروشندگان این صنف با هماهنگی و اتحاد بیشتری می‌توانند از یک محیط ایمن، متناسب با استانداردهای جهانی و جامع استفاده کنند. 
با توجه به کمبودها و مشکلات موجود در این بازار اعم از نا ایمن بودن در برابر حریق و زلزله، عدم شفافیت اسناد مالکیت و ... حضور مرکز تجاری سپهر در خیابان چراغ برق به یکی از نیازهای جدی صنف و بازار لوازم یدکی خودرو تبدیل شد که شرکت توسعه اقتصادی سپهر با همین هدف اقدام به ساخت مرکز تجاری سپهر نمود و فروشندگان لوازم یدکی با حضور در این مجتمع تجاری و خرید واحد به صورت ملکیت می‌توانند با خیالی آسوده و مطمئن به کسب و کار پرداخته و از امکانات مرکز تجاری سپهر بهره‌مند شوند.
علاوه بر این حضور چندین برند شناخته شده‌ی لوازم یدکی خودرو در این مرکز و نمایندگی‌های معتبر خودروهای خارجی نشان از اعتبار و آینده‌ی روشن مرکز تجاری سپهر دارد و می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبدیل به مهم‌ترین بورس لوازم یدکی خودرو در تهران و شهرهای دیگر شود.
خیابان چراغ برق یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است و بافت آن علی‌رغم بازسازی‌های متعدد تا حدودی فرسوده شده که این فرسودگی می‌تواند منجر به خطرات و ناامنی‌هایی برای فروشگاه‌های لوازم یدکی و سرمایه‌های آنها در این خیابان گردد. اما حضور مراکز تجاری که با هدف نوسازی و ایجاد فضای ایمن و مدرن دست به کار می‌شوند می‌توانند آینده‌ی این خیابان را متفاوت سازند و به مدرن‌ترین بورس لوازم یدکی خودرو تبدیل کنند. شرکت توسعه اقتصادی سپهر با همین هدف وارد عمل شده و با ساخت مرکز تجاری سپهر قدم بزرگی در راستای مدرن‌سازی و ایجاد فضایی ایمن برای فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های لوازم یدکی خودرو برداشته است. 
مرکز تجاری سپهر با زیربنایی وسیع و تعداد طبقات مناسب، پارکینگ‌ها و انباری‌های تجاری، ایمن‌سازی حرفه‌ای مطابق با آخرین ضوابط سازمان آتش‌نشانی و همچنین معماری نوین و متناسب با استاندارد جهانی فضای مناسبی برای بورس لوازم یدکی خودرو در تهران است.
 

نظرات کاربران