1399/03/08

عمده اختلافات و چالش‌های مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو

 
بازار لوازم یدکی خودرو همانند هر بازار دیگری با چالش‌هایی روبروست. چالش‌هایی که گاه به مشتریان مربوط می‌شود و گاه به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم یدکی که در مسیر رساندن محصول از مبدا به دست فروشنده با مسائلی پیچیده رو به رو هستند. چرا که تحریم از جانب بازارهای بزرگ جهانی و همچنین عدم ثبات در قیمت اجناس در بازار دو موضوع مهم و موثرند که روابط بین مشتری و فروشنده را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که عمده اختلافات و چالش‌های مشتریان در بازار لوازم یدکی خودرو بر سر چه موضوع یا موضوعاتی است. 
 
تحریم
تحریم موضوعی‌ست که به ناچار بازار لوازم یدکی را با نوسانات قیمتی ناشی از نرخ ارز رو به رو می‌کند و ضمن ایجاد شرایط سخت بازار ، در نهایت کاهش تیراژ تولید خودرو را به دنبال دارد. این التهاب در بازار پیچیدگی‌هایی در زنجیره‌ی خودروسازی ایجاد می‌کند که از خط تولید تا بازار فروش لوازم یدکی با آن درگیر است و مشتریان را با کمبود یا نبود لوازم یدکی مواجه می‌کند که چالش بزرگ و نگران کننده‌ایست. لوازم یدکی برای خودرو مانند اعضای حیاتی برای بدن انسان است و اگر عضوی با نقص مواجه شود، عملکرد تمامی اعضا به مشکل بر می‌خورد. بنابراین مشتریان حق دارند که از التهاب در بازار لوازم یدکی ناشی از تحریم‌های جهانی نگران باشند. چرا که این موضوع بر روند زندگی روزمره‌ی آنها اثر خواهد گذاشت. ایجاد تعادل در بازار در شرایط تحریم کار سختی‌ست که گاهی سیاست‌گذاران حوزه‌ی صنعت در آن با مشکل مواجه می‌شوند.
موضوع دیگری که موجبات التهاب در بازار را فراهم می‌کند عدم وجود مواد اولیه برای ساخت قطعات داخلی‌ست و این موضوع نشان می‌دهد تحریم‌ها بر تمامی ابعاد تولید اثر می‌گذارند. برخی مواد اولیه تا کنون در ایران تولید نشده‌اند و به لحاظ صرفه‌ی اقتصادی، تولید آنها هم زمان‌بر بوده و هم هزینه‌های بالایی در پی دارد. به همین خاطر تا کنون وارد کردن آن، روش مناسب‌تری بوده است.
 
وجود قطعات تقلبی در بازار
از جمله معضلات و چالش‌های مشتریان در بازار لوازم یدکی، مواجه شدن با کالای تقلبی‌ست. متأسفانه وجود کالای تقلبی در بین قطعات و لوازم یدکی امری رایج است و نظارت و کنترل آن کاری پیچیده و زمان‌بر است اما با این وجود برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌های لوازم یدکی با تشخیص کالای تقلبی از غیر تقلبی سعی در ارائه‌ی کالای مناسب و اصل به خریداران دارند. در این مورد هم به دلیل شباهت بالای کالای تقلبی به اصل معضلاتی به وجود آمده که گاهی مشتریان را هم درگیر می‌کند. مشتریان برای صحت این موضوع به فروشنده اعتماد می‌کنند و فروشندگان در تلاشند که کالای اصل را به دست مشتری برسانند اما شباهت زیاد در بسته‌بندی گاهی منجر به مشکلاتی در این زمینه می‌شود.
 
عدم ثبات قیمت
عدم ثبات قیمت در بازار لوازم یدکی خودرو یکی دیگر از موضوعات مهم در میان مشتریان است که آنها را با موانع و مشکلاتی مواجه می‌کند. در این زمینه مشتریان همواره با بی‌ثباتی در قیمت و نوسان در نرخ لوازم یدکی روبرو می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود نسبت به بازار و فروشندگان بدبین باشند. در حالیکه با توجه به وارداتی بودن لوازم یدکی و عدم تخصیص ارز برای ترخیص این کالا، فروشندگان در این وضعیت بی‌ثباتی نقشی ندارند و تمامی مشکلات به منشا اصلی، یعنی تحریم برمی‌گردد. مرکز تجاری سپهر با رویکرد مشتری‌مداری در نظر دارد با کاهش اختلافات و چالش‌ها در بازار لوازم یدکی محیطی امن و مناسب برای خرید لوازم یدکی را فراهم کند تا مشتریان از فرآیند خرید و کالایی که تهیه می‌کنند راضی بوده و لذت ببرند.
 

 

نظرات کاربران