دیفرانسیل چگونه کار می کند؟
خودرو از اجزای مهم و مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظایف مهمی را بر عهده دارند. دیفرانسیل یکی از همین قطعه هاست که وظیفه ی مهمی را بر عهده دارد. این قطعه وظیفه ی تغییر جهت انتقال نیرو را بر عهده دارد. در واقع دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را به قسمتهای مساوی تقسیم می کند تا تعادل برقرار شود.
در ادامه با کارکرد دقیق این قطعه بیش تر آشنا می شویم و هم چنین از وظایف آن نیز بیش تر خواهیم دانست.
دیفرانسیل چیست؟
دیفرانسیل خودرو وسیله ای است که گشتاور انتقالی از موتور را به دو قسمت تقسیم می کند تا هر قسمت به صورت مجزا، چرخی را به گردش در آورد. دیفرانسیل خودرو یکی از خلاقانه ترین و پرکاربرد ترین وسیله ها در خودرو می باشد. این قطعه یکی از قطعات جدایی ناپذیر سیستم انتقال نیروی خودرو محسوب می شود.
دیفرانسیل خودرو چگونه کار میکند؟
طبق قوانین فیزیک هنگامی که یک خودرو می چرخد یا دور می زند، چرخ های آن با سرعت های متفاوتی می چرخند. چرخ هایی که به سمت داخل پیچ هستند مسافت کمتری را نسبت به چرخ های خارجی طی می کنند.
اگر دیفرانسیل نیاشد چرخیدن خودرو تقریبا غیر ممکن می شود زیرا چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند. هم چنین آن ها با سرعت یکسانی می چرخند.
برای جلوگیری از این اتفاق دیفرانسیل وارد عمل می شود. دیفرانسیل در خودرو مجموعه ای از چرخ دنده ها می باشد که وظیفه ی تغییر نود درجه ای نیروی تولید شده توسط گیربکس و ایجاد اختلاف سرعت در چرخ های متحرک را برعهده دارد. در واقع این به این معناست که ضمن انتقال و تقسیم متناسب نیرو، دور عمودی گشتاور را به افقی تبدیل میکند که در چرخش، کار را برای راننده آسان می کند.
دیفرانسیل خودرو چه وظایفی را بر عهده دارد؟
همان طور که در بالا گفته شد دیفرانسیل قطعه ی مهمی است بنابراین وظایف آن نیز وظایف مهمی است. در ادامه به وظایف دیفرانسیل می پردازیم:
کاهش دور و افزایش نیروی گشتاور: دیفرانسیل باید گشتاور دریافتی را افزایش دهد.
تغییر جهت نیرو: همان طور که می دانید خط نیروی محرک و محور خروجی گیربکس در امتداد خودرو قرار گرفته اند و محور های چرخ عقب نیز در امتداد عرض هستند، بنابراین نیرو باید تحت زاویه ۹۰ درجه به چرخ های متحرک منتقل شود که این کار توسط دیفرانسیل انجام می گیرد.
تنظیم دور سرِ پیچ: حرکت خودرو در پیچ ها باعث دوران دنده های هرزگرد حول محورشان می شود در این حالت سرعت دورانی مساوی نخواهد بود. در این جا دیفرانسیل به کمک می آید.
اجزای دیفرانسیل چیست؟
دیفرانسیل از اجزای متفاوتی تکیل شده است. در ادامه به اجزای آن می پردازیم:
چرخ دنده ی پلوس: این قطعه به هرزگرد کمک می کند تا گشتاور و سرعت را بین چرخها به درستی تقسیم کند.
چرخ دنده ی کرانویل: این قطعه چرخش پینیون را به هرزگرد منتقل می کند. به این قطعه چرخ دنده ی حلقه ای نیز می گویند.
چرخ دنده ی جانبی: این قطعه رینگر را با دوران می چرخاند.
هوزینگ: این قطعه دور چرخ ها را تنظیم می کند. دو چرخ دنده، هرزگرد ها هستند و دو چرخ دنده ی دیگر چرخ دنده های سرپلوس هستند. این چرخ دنده ها در پوسته ی این قطعه قرار دارند.
چرخ دنده ی هرزگرد: تنظیم حرکت چرخ ها و حفظ تعادل خودرو در پیچ ها و دور زدن با این قطعه می باشد.
چرخ دنده ی پینیون: به این قطعه چرخ دنده ی کله گاوی نیز میگویند. وظیفه ی انتقال گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل بر عهده ی این قطعه می باشد.
چرخ دنده ی اسپایدر: حرکت چرخ ها به وسیله ی آن صورت می گیرد.
انواع دیفرانسیل خودرو
دیفرانسیل خودرو انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:
دیفرانسیل تمام چرخ
در خودروهای تمام چرخ متحرک روی هر اکسل یک دیفرانسیل و میان دو اکسل یک دیفرانسیل می باشد. دیفرانسیل سوم مشکل سرعتهای متفاوت چرخ های اکسل جلو و عقب هنگام پیچیدن را حل می کند.
دیفرانسیل چهار چرخ محرک
در این نوع، دیفرانسیل سوم وجود ندارد و در حالت چهار چرخ محرک، اکسل جلو و عقب به یک دیگر قفل می شوند و در این صورت سرعت هر چهار چرخ یکسان می باشد.
دیفرانسیل جلو
این قطعه وظیفه دارد قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل کند. در ابتدای تولید این دیفرانسیل، فقط از آن روی خودروهای مسابقه ای استفاده می شد.
دیفرانسیل عقب
این قطعه قدرت موتور را به محور عقب خودرو منتقل می کند. اولین دیفرانسیل تولید شده از این نوع بود.
دیفرانسیل باز
این مدل دیفرانسیل در خودرو های امروزی استفاده ی بیش تری دارد. این نوع دیفرانسیل کارایی خوب و قیمت مناسبی دارد به همین موارد مصرف آن بیش تر است. این نوع دیفرانسیل گشتاور انتقالی از موتور خودرو را بین دو چرخ تقسیم می کند در حالتی که هر یک توانایی چرخش با سرعت های مختلف را دارند.
دیفرانسیل قفل شونده
همان طور که از نام این نوع دیفرانسیل پیداست، در مواقع لازم این دیفرانسیل قفل می شود و در زمانی که که دیفرانسیل قفل بماند چرخ های تحت تاثیر دیفرانسیل با سرعت برابر خواهند چرخید. به همین دلیل در جیپ ها استفاده می شوند زیرا قابلیت عبور در مسیر های سخت را دارند.
دیفرانسیل تقسیم کننده ی گشتاور
این نوع دیفرانسیل، جدید ترین نوع دیفرانسیل به شمار می رود. این نوع دیفرانسیل در خودروهای چهار چرخ متحرک بیش تر استفاده می شود. به این دیفرانسیل جهت دهنده ی گشتاور نیز می گویند. این نوع دیفرانسیل ها قیمت بالایی دارند و در خودروهای لوکس استفاده می شوند.
دیفرانسیل الکترونیکی
این مدل با سیستم های کنترل پایداری در ارتباط است و با بررسی سرعت، زاویه ی فرمان، وضعیت دریچه ی گاز و شرایط ترمزو... زمان و میزان قفل شدن محورها را در یک هزارم ثانیه حساب کرده و آن را عملی می کند.
سخن پایانی ...
در پایان خوب است بدانید که این قطعه نیز مانند تمام قطعات خودرو ممکن است خراب شود و یا فرسوده گردد و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. در این شرایط خوب است در سریع ترین زمان به یک متخصص مراجعه نمایید و در صورت لزوم تعویض قطعه، آن را از از یک فروشگاه مطمئن خریداری نمایید. برای داشتن یک خرید مطمئن و به صرفه می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.
خودرو از اجزای مهم و مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظایف مهمی را بر عهده دارند. دیفرانسیل یکی از همین قطعه هاست که وظیفه ی مهمی را بر عهده دارد. این قطعه وظیفه ی تغییر جهت انتقال نیرو را بر عهده دارد. در واقع دیفرانسیل خودرو نیروی موتور را به قسمتهای مساوی تقسیم می کند تا تعادل برقرار شود.
در ادامه با کارکرد دقیق این قطعه بیش تر آشنا می شویم و هم چنین از وظایف آن نیز بیش تر خواهیم دانست.
دیفرانسیل چیست؟
دیفرانسیل خودرو وسیله ای است که گشتاور انتقالی از موتور را به دو قسمت تقسیم می کند تا هر قسمت به صورت مجزا، چرخی را به گردش در آورد. دیفرانسیل خودرو یکی از خلاقانه ترین و پرکاربرد ترین وسیله ها در خودرو می باشد. این قطعه یکی از قطعات جدایی ناپذیر سیستم انتقال نیروی خودرو محسوب می شود.
دیفرانسیل خودرو چگونه کار میکند؟
طبق قوانین فیزیک هنگامی که یک خودرو می چرخد یا دور می زند، چرخ های آن با سرعت های متفاوتی می چرخند. چرخ هایی که به سمت داخل پیچ هستند مسافت کمتری را نسبت به چرخ های خارجی طی می کنند.
اگر دیفرانسیل نیاشد چرخیدن خودرو تقریبا غیر ممکن می شود زیرا چرخ ها به یکدیگر قفل می شوند. هم چنین آن ها با سرعت یکسانی می چرخند.
برای جلوگیری از این اتفاق دیفرانسیل وارد عمل می شود. دیفرانسیل در خودرو مجموعه ای از چرخ دنده ها می باشد که وظیفه ی تغییر نود درجه ای نیروی تولید شده توسط گیربکس و ایجاد اختلاف سرعت در چرخ های متحرک را برعهده دارد. در واقع این به این معناست که ضمن انتقال و تقسیم متناسب نیرو، دور عمودی گشتاور را به افقی تبدیل میکند که در چرخش، کار را برای راننده آسان می کند.
دیفرانسیل خودرو چه وظایفی را بر عهده دارد؟
همان طور که در بالا گفته شد دیفرانسیل قطعه ی مهمی است بنابراین وظایف آن نیز وظایف مهمی است. در ادامه به وظایف دیفرانسیل می پردازیم:
کاهش دور و افزایش نیروی گشتاور: دیفرانسیل باید گشتاور دریافتی را افزایش دهد.
تغییر جهت نیرو: همان طور که می دانید خط نیروی محرک و محور خروجی گیربکس در امتداد خودرو قرار گرفته اند و محور های چرخ عقب نیز در امتداد عرض هستند، بنابراین نیرو باید تحت زاویه ۹۰ درجه به چرخ های متحرک منتقل شود که این کار توسط دیفرانسیل انجام می گیرد.
تنظیم دور سرِ پیچ: حرکت خودرو در پیچ ها باعث دوران دنده های هرزگرد حول محورشان می شود در این حالت سرعت دورانی مساوی نخواهد بود. در این جا دیفرانسیل به کمک می آید.
اجزای دیفرانسیل چیست؟
دیفرانسیل از اجزای متفاوتی تکیل شده است. در ادامه به اجزای آن می پردازیم:
چرخ دنده ی پلوس: این قطعه به هرزگرد کمک می کند تا گشتاور و سرعت را بین چرخها به درستی تقسیم کند.
چرخ دنده ی کرانویل: این قطعه چرخش پینیون را به هرزگرد منتقل می کند. به این قطعه چرخ دنده ی حلقه ای نیز می گویند.
چرخ دنده ی جانبی: این قطعه رینگر را با دوران می چرخاند.
هوزینگ: این قطعه دور چرخ ها را تنظیم می کند. دو چرخ دنده، هرزگرد ها هستند و دو چرخ دنده ی دیگر چرخ دنده های سرپلوس هستند. این چرخ دنده ها در پوسته ی این قطعه قرار دارند.
چرخ دنده ی هرزگرد: تنظیم حرکت چرخ ها و حفظ تعادل خودرو در پیچ ها و دور زدن با این قطعه می باشد.
چرخ دنده ی پینیون: به این قطعه چرخ دنده ی کله گاوی نیز میگویند. وظیفه ی انتقال گشتاور از گیربکس به دیفرانسیل بر عهده ی این قطعه می باشد.
چرخ دنده ی اسپایدر: حرکت چرخ ها به وسیله ی آن صورت می گیرد.
انواع دیفرانسیل خودرو
دیفرانسیل خودرو انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:
دیفرانسیل تمام چرخ
در خودروهای تمام چرخ متحرک روی هر اکسل یک دیفرانسیل و میان دو اکسل یک دیفرانسیل می باشد. دیفرانسیل سوم مشکل سرعتهای متفاوت چرخ های اکسل جلو و عقب هنگام پیچیدن را حل می کند.
دیفرانسیل چهار چرخ محرک
در این نوع، دیفرانسیل سوم وجود ندارد و در حالت چهار چرخ محرک، اکسل جلو و عقب به یک دیگر قفل می شوند و در این صورت سرعت هر چهار چرخ یکسان می باشد.
دیفرانسیل جلو
این قطعه وظیفه دارد قدرت موتور را به چرخ های جلو منتقل کند. در ابتدای تولید این دیفرانسیل، فقط از آن روی خودروهای مسابقه ای استفاده می شد.
دیفرانسیل عقب
این قطعه قدرت موتور را به محور عقب خودرو منتقل می کند. اولین دیفرانسیل تولید شده از این نوع بود.
دیفرانسیل باز
این مدل دیفرانسیل در خودرو های امروزی استفاده ی بیش تری دارد. این نوع دیفرانسیل کارایی خوب و قیمت مناسبی دارد به همین موارد مصرف آن بیش تر است. این نوع دیفرانسیل گشتاور انتقالی از موتور خودرو را بین دو چرخ تقسیم می کند در حالتی که هر یک توانایی چرخش با سرعت های مختلف را دارند.
دیفرانسیل قفل شونده
همان طور که از نام این نوع دیفرانسیل پیداست، در مواقع لازم این دیفرانسیل قفل می شود و در زمانی که که دیفرانسیل قفل بماند چرخ های تحت تاثیر دیفرانسیل با سرعت برابر خواهند چرخید. به همین دلیل در جیپ ها استفاده می شوند زیرا قابلیت عبور در مسیر های سخت را دارند.
دیفرانسیل تقسیم کننده ی گشتاور
این نوع دیفرانسیل، جدید ترین نوع دیفرانسیل به شمار می رود. این نوع دیفرانسیل در خودروهای چهار چرخ متحرک بیش تر استفاده می شود. به این دیفرانسیل جهت دهنده ی گشتاور نیز می گویند. این نوع دیفرانسیل ها قیمت بالایی دارند و در خودروهای لوکس استفاده می شوند.
دیفرانسیل الکترونیکی
این مدل با سیستم های کنترل پایداری در ارتباط است و با بررسی سرعت، زاویه ی فرمان، وضعیت دریچه ی گاز و شرایط ترمزو... زمان و میزان قفل شدن محورها را در یک هزارم ثانیه حساب کرده و آن را عملی می کند.
سخن پایانی ...
در پایان خوب است بدانید که این قطعه نیز مانند تمام قطعات خودرو ممکن است خراب شود و یا فرسوده گردد و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کند. در این شرایط خوب است در سریع ترین زمان به یک متخصص مراجعه نمایید و در صورت لزوم تعویض قطعه، آن را از از یک فروشگاه مطمئن خریداری نمایید. برای داشتن یک خرید مطمئن و به صرفه می توانید به سایت مرکز تجاری سپهر مراجعه نمایید.
نظرات کاربران